Happylobster

thehappylobster.blogspot.fi

Vanhassa sokkeloisessa talossa asuva ruokaa, viiniä ja vanhoja tavaroita rakastava nainen on loppumattomalla matkalla Happyhamsterista Happylobsteriksi......

473
Postausta
2015
Vuodesta
Ruoka·

Mantelikakkukahvit

Aurinkoisen maaliskuisen lauantain aloitin leipomalla mantelikakun. Kahvin kanssa herkuteltavaksi, kun hakisin äitini mukaan mökin tarkastusretkelle. Mökillä ei ole käyty koko talven aikana, joten nyt oli tarkoitus mennä tarkistamaan, onko kaikki siellä hyvin.

Ruoka·

Blinikauden avaus

Talven sesonkiherkuista blinit ovat minulle ehdoton ykkönen. Monet kerrat on niitä nautittu myös kotona vieraiden kesken ja joskus jopa osana jouluateriaa. Blogista löydät seuraavat blineihin liittyvät tarinat ja reseptit: Herkullinen blinipelti isollekin poru

Ruoka·

Kotiarestikokkailua

Eräänä syksyisenä viikonloppuna pistin itseni pariksi päiväksi kotiarestiin. Se oli väistämätön ja välttämätön toimenpide, sillä en juurikaan ole vapaahetkiäni kotona viettänyt. Syksyn viikonloput ovat melko huolella täyttyneet teattereista, konserteista, pien

Ruoka·

Hitaat aamut

Onpas ollut tahmeaa tämä kirjoittaminen! Tätäkin juttua olen rakennellut jo alkuvuodesta saakka. Hidasta on, otsikon mukaisesti! Rakastan viikonlopun hitaita aamuja. En nuku mitenkään älyttömän pitkään, mutta vetkuttelen peiton alla varsinkin talvisin erittäin

Ruoka·

Arkisafkaa ja kalamakkaraa

Vihdoin se on minullakin! Eli Imanin ja Leenan Arkisafkaa -kirja, joka ilmestyi jo viime vuonna, mutta joka tuntui olevan jatkuvasti loppuunmyyty. Nyt olin valmiudessa ja uuden painoksen ennakkotilaajien joukossa. Olen seurannut heitä pitkään Instagramin puole

Ruoka·

Appelsiini-suklaakeksit

Rakastan keksien leipomista. Ne ovat helppoja ja nopeita tehdä, usein myös raaka-aineet, ainakin hivenen soveltaen, löytyvät jo valmiiksi kotoa, joten makeanhimon yllättäessä keksit ovat nopea apu. Keksien leipominen on myös hauskaa puuhaa vaikkapa lasten tai

Ruoka·

Talvinen taatelikakku

Mausteiset taatelikakut tai ylipäätänsä taateli mielletään jotenkin vain jouluun liittyväksi, mutta joulu on niin lyhyt aika, että voihan tästä makumaailmasta nauttia pidempäänkin. Kakkupohjan tein jo pari viikkoa ennen joulua, pistin pakkaseen ja kaivoin esii

Ruoka·

Jouludrinkki

Ystäviä tulossa kylään, mitä alkudrinkiksi näin joulun alla? Skumppa tuntui jotenkin tavanomaiselta, eikä mitenkään erityisen jouluisalta. Ihan pelkkä glögikään ei innostanut, mutta glögisangria vaikutti juuri sopivalta.Mausteinen glögisangriaElle mat&vin Okto

Ruoka·

Soppaa syysmyrskyyn

Tänä syksyisenä lauantaina piti mennä laittamaan mökki talviasentoon. En sitten mennyt, koska satoi ja myrskysi niin, että päätin pysyä kuivissa ja lämpimissä kaupunkiolosuhteissa. Päivän hengailin kirppareilla ja museossa. Illalla kokkailin soppaa. Riihimäell

Ruoka·

Kanakorma

Kesän ja lomakauden syömiset ovat hoituneet lähinnä ravintoloissa reissun päällä, mutta jotakin sentään ihan kotioloissakin!KanakormaAnna nr 10/9.3.2022 Parasta kanasta4-6 annosta600 g broilerin rintafileetä2 valkosipulinkynttä3 cm:n pala inkivääriä1 sipuli2 t

Ruoka·

Perjantaiburgeri (ja -punkku)

Mökkikauden aloitus jäi tänä kesänä kovin myöhäiseksi, monestakin syystä, mutta onneksi myös kotitalon kuistilla voi grillailla. Tosin vähän säälittävällä pienellä sähkögrillillä, mutta kuitenkin. Nyt erään kesäkuisen perjantain kunniaksi vähän burgeria (ja pu

Ruoka·

Japanifiiliksiä lautasella

Kiireetön kokkailusessio vaatii kokkausjuoman. Tällä kertaa se oli junakaverini tuoma vapputuliainen ja se sopikin vallan mainiosti keväisen aurinkoiseen lauantai-iltapäivään.En ole mikään suuri kaalin ystävä, mutta ajattelin, että jos kaalisalaatti olisikin v

Ruoka·

Parsaa ja pastaa

Parsaa ei ole koskaan liikaa. Piste. Siispä keväisen kokkailuun keskittyneen lauantain kunniaksi kiedoin parsat tuorelasagnelevyihin.Perinteiseen tapaani aloitan kokkauspuuhat mittailemalla kaikki ainekset jo etukäteen valmiiksi. Väittäisin, että näin homma su

Ruoka·

Viileä vappu

Johan siitä vapustakin on aikaa, mutta ruuat eivät kuitenkaan olleet niin "vappuisat", etteikö niitä voisi muulloinkin valmistaa, vaikkapa juhannuksena!Vappuviikonloppu oli perin viileä, yöllä lämpötilalukemat jopa hivenen miinuksella. Mutta lämpötiloista viis

Ruoka·

Anoppi ryhdistäytyi -hetki

Oikeasti tässä jutussa kerrotun viikonlopun päähenkilö oli 4-vuotias tyttärenpoikani. Tämä fakta määritteli aloituskuvan aiheenkin Muutoin aloitellaan viinivinkillä, vaikka se nyt ei ihan suoranaisesti liity anopin (eli minun) ryhdistäytymiseen, mutta liittyi

Ruoka·

Halvatun hyvää

Halva, tuo unohdettu herkku! Lapsena, mikä todellakin tarkoittaa 1970-lukua, oli halva suurta herkkuani. Ilmeisesti vetelin sitä silloin yliannostuksen, sillä harvat ovat olleet ne kerrat, kun halvapaketti on kaupasta mukaani myöhempinä vuosina lähtenyt. Vaan

Ruoka·

Kevätkokkailua

Viikonloppu! Kevättä on aivan selkeästi ilmassa, aurinko tulvii ikkunoista ja miten paljon tulvisikaan, mikäli ne olisivat puhtaat! Tulppaaneja maljakossa, kyllä se kevät sieltä vielä koittaa. Vaikkakin juuri tein lumityöt, kun illan ja yön aikana sitä oli saa

Ruoka·

Joulu tuli, oli ja myös meni

Joulusta on kulunut nyt jo päivälleen kuukausi, mutta tuskinpa siitä kirjoittamiselle mitään aikarajaa on. Tuskinpa. Ja ainahan se uusi joulu tulee, ennemmin tai myöhemmin. Ja toisaalta, nämä ruuat kyllä maistuvat ihan milloin vaan, eivät ole niin äärimmäisen

Ruoka·

Joululounaalla Lehtovaarassa

Tyttäreni perheen kanssa aloitimme uuden joululounasperinteen vuosi sitten, kun neiti Naperokin on siinä iässä, että osaa arvostaa niin hyvää ruokaa (varsinkin siianmätiä), kuin kaunista interiööriäkin. Vuosi sitten olimme Katajanokan Kasinolla, siitä voit luk

Ruoka·

Loma-aamun viherpommi

Perinteisen marrasloman ensimmäinen lomapäivä alkoi värikkäästi. Viikonloppuna paikallisessa Prismassa oli Kinnarin tilan tuote-esittely ja tarjolla ollut smoothie oli erinomaista. Sitäpä sitten itse kokeilemaan.Vihersmoothie1 annosKinnarin Tila½ dl kaurahiuta

Ruoka·

Punaisen talon Buustinna

Väittäisin tätä uutta, nyt tänä vappuna avattua tulokasta Riihimäen parhaaksi kahvilaksi. Ja ihan vain yhden käyntikerran tuomalla vankalla varmuudella. Bakery Buustinnan löydät Punaisesta talosta, kävelymatkan päästä rautatieasemalta keskustaan, vastapäätä pu

Ruoka·

Syötävä syreeni

Syreenien kukinta-aika on jo auttamattomasti ohi, mutta seuraavaa odotellessa! Syötävät kukat ovat ruoka-annosten viimeistelyssä ja koristelussa nyt hyvinkin trendikkäitä, joten ihan trendiaallon harjalla lähdin tähän kokeiluun.Syreenisokeri2 dl syreenin kukki

Ruoka·

Grilliruuan kaveriksi

Kesäisen grilliruuan vierellä raikas salaatti on varsin toimiva lisuke. Grillasin itselleni karitsan parikyljyksiä, jotka eivät jostain syystä oikein olleet makuuni, mutta tämä salaatti oli. Siispä vain ja ainoastaan salaattiohje ansaitsee tulla julkaistuksi.

Ruoka·

Pistaasidukkah

Dukkah on alunperin egyptiläinen mausteseos, jossa erilaisia siemeniä, pähkinöitä ja mausteita paahdetaan ensin uunissa tai kuivalla pannulla ja sitten ne murskataan joko morttelissa tai veitsellä rouheaksi muruseokseksi. Dukkahreseptejä on varmaan miljoonia,