#helle

R

Huh tätä hellettä! ;(

Onneksi tätä kestää vain päivän. Tätä hellettä siis. +26ºC. Nyt odotan luvattuja ukkoskuuroja, että ilma raikastuisi ja varsinkin viilenisi. Nilkat ovat ihan turvoksissa. Kummaa, miten lämmin ilma niihin vaikuttaa. Tällä kertaa nimenomaan vasen nilkka on paksu

Puutarha·

Kesä alkakoon

Viime hetkellä kylmä tuuli hellitti ja sain vähän toivoa omenien suhteen. Heti, kun tuuli lakkasi puhaltamasta ja lämpö nousi lähelle +20, alkoi mojova pörinä omenapuussa. Ihan kuin ne olisivat odottaneet jossain kulman takana. Nyt alkaa vihdoin kaikki istutet

A
Matkailu·

Kevään käännekohtia

Bangkokissa on ollut kuuma kevät. Huhtikuussa täällä mitattiin 19 perättäistä päivää vaarallisen korkeita lämpöindeksilukemia – vaarallisen korkeaksi lämpötila katsotaan, kun “tuntuu kuin” -lämpö ylittää 41 °C. Chao Phraya -joen pinta on niin alhaalla, että me

S
Lifestyle·

Kohtaamisia 1

Tulin mökiltä kaupunkiin hoitamaan kukkiani viime kesän kovien helteiden aikaan. Heti aluksi suunnistin tietysti lähi Alepaan, noin viiden minuutin kävelymatkan päähän, koska jääkaappi oli tietysti typötyhjä. Kauppareissuni kestikin yllättäin kaksi tuntia. Noi

Lifestyle·

Kesä vaan jatkuu...

Passuonhedelmän kukka on kaunis.Hei pitkästä aikaa. Huomasin että viime postaus oli syyskuussa, joten olikin aika kertoa kuulumisia. Kuten otsikkokin sanoo, niin täällä edelleen tosi lämmintä ,mutta onneksi ei kosteaa kuten kesällä. Tähän aikaan vuodesta pitäi

Matkailu·

Kreeta 2025 osa 2/7

Iskän eväilläTässä majoituksessa meillä ei ollut aamupalaa, vaikka olisi se lisämaksusta ollut tarjolla. Ajattelimme kuitenkin, että pärjäämme ilman ja itseltäni poistuu yksi stressitekijä, kun ei tarvi aamulla herätellä lapsia syömään.Olimmekin siis varautune

H
Lifestyle·

Elokuun tiivistelmä (2025)

- Raastava helleputki loppui kuin seinään kuun vaihteessa, mikä oli valtava helpotus - Sen jälkeen oli samanlaista säätä kuin kesäkuussa, sillä erotuksella, että sateet oli rajumpia kuuroja, ja sateiden välissä saattoi olla jopa lämmintä - Aina, kun teki mieli

Lifestyle·

Lomanjämä

Pitää muistuttaa miestäni, etten minä tahallani kiusaa ja tee pussilakanan laittoa hankalaksi. En minä vain tajua heti, että pitäisi astua lähemmäs, roikottaa peittoa alempana, levittää eri lailla. ”En minä ole ilkeä! Olen vain tyhmä.” Huom. hollantilaisissa p

L
Kulttuuri·

Hiton kuuma päivä

Aurinko porottaa, ei mitään rajaa,jäätelö karkaa jo ennen kuin tajuaa.Varjossa istun ja puhisen vaan,hiki valuu kuin suihku hanastaan. Kissa on mattona lattian päällä,koira on läähättäen puolikuollut säällä.Naapuri seisoo letkun kanssa,ja vahingossa kastuu naa

Luonto·

Kesän puheenaiheita

”Miten ihmeessä tässä helteessä voi elää”, tokaisi länsiturkkilaisen muuttofirman työntekijä purkaessaan Mersiniin paluumuuttaneen sukulaisen tavaroita rekasta. Hyvä kysymys! Viime viikot päivälämpötila on ollut täällä keskimäärin +35 C ja yölämpötila trooppin

R
Lifestyle·

Elokuun bingo

Repolaisen elokuun bingossa kysellään, missä sitä ollaan oltu. En voi kesän ajalta mitään kuvin kertoa, kun olen potenut ja pakoillut helteitä ihan vain sisätiloissa. Mutta yritetään muulla tavoin kertoa. KIVELLÄ Rakastan kiviä! Talo, jonka joskus suunnittelin

H
Lifestyle·

Heinäkuun kohokohdat

Heinäkuu oli minulla puhtaasti kesästä nauttimista. Vanhempainvapaalta oli kertynyt lomapäiviä parin viikon edestä. Kun loma alkoi, kätevästi alkoivat myös helteet. Heinäkuuni muodostui seuraavista asioista:

Koti·

NYT vihdoin! Tätä on odotettu....

TÄMÄHÄN ON AIVAN JUHLAN AIKA!Oletko samaa mieltä helteistä? Pidän kesästä, mutta tähän ruotoon liika helle on jo liikaa. Voin kertoa kuukauden ajan olen nukkunut aivan "koiran unta" alakerran vierashuoneessa. Alakerran ilmalämpöpumppu viilentää. Mutta yläkerra

Big mistake

Meni hermot jatkuviin helteisiin ja siihen että se estää minua käymästä kirjastossa. Varasin muutaman kirjan. Big mistake. No sitten iski oksettava olo, ja sydänkin on tykyttänyt liian nopeasti. Seuraavaksi tulivat endokivut. Ja taas yhdet kengät hajosivat, sa

Lifestyle·

Sade kiertää, kaukana ukkonen ärjyy

Niin se vain piti helleputken jo katketa ja veden kastella maat ja mannut,salamojen piti roiskia ympäriinsä ja tuulen paiskoa sääsket ja paarmat muille maille.Noh, niinhän minä luulin. Piti mennä järvelle katselemaan mihin ne sateet jäivät kun ei ropinaa kuulu

Mieli·

Mitä löytyy varjojen takaa?

29.7.2025 Minulle on sattunut viime aikoina usein pieniä virheitä, jotka ne huomatessani sekoittavat pääni. Syytän osasta virheitä pitkään kestänyttä hellekautta. Olen nyt yli kaksi viikkoa kärvistellyt tai melkein käristynyt kuumassa kerrostaloasunnossa. Pari

Lifestyle·

Kesäloma over and out

Aamulla kello soi seitsemältä, mutta mies soi hereille jo varmaan ennen kuutta. On kesäloman jälkeisen maanantain aamu. Takana kaksi viikkoa täysin työtöntä aikaa. En tehnyt mitään edes vähänkään työltä haisevaa, vaan pitäydyin pelkissä kotihommissa. Ketkä ede