#pakkanen

Lifestyle·

Taavetissa

Kylmä pohjoisvirtaus jatkuu sääennusteen mukaan tämän kuun loppuun. Tänä aamuna oli kaksi astetta pakkasta Luumäen Taavetissa. Postauskuva on otettu eilen aamulla kauppareissulla Joukolantien kerrostalon viereiseltä niityltä, ikkuna- ja parvekenäkymästämme ja

Lifestyle·

Taavetissa

Aste pakkasta aamulla puoli kuusi Luumäen Taavetissa. Postauskuvana on ilmeisesti paperimassasta muovailtu kukka-aiheinen veistos tai pysti kirjaston Löytyneitä tarinoita -kevätnäyttelyssä. Helena lainasi eilen Kalle Päätalon Iijoki-sarjan yhdennentoista osan

Puutarha·

Heippa sitten helmikuu!

Keskiviikkona aurinko paistoi ja pakkanenkin paukkui - vielä aamusta. Iltapäivällä lauhtui -5 asteeseen. Talvi on pitänyt otteessaan jo kaksi kuukautta. Vuodenvaihteessa lunta ei ollut nimeksikään. Sen jälkeen sitä on satanut hissukseen. Viimeisimmät lumet ova

Lifestyle·

Mitä voi tehdä pakkasella?

Mitä voi tehdä helmikuussa? Mitä kuuluu? Mulle kuuluu ihan tavallista. On tavallinen viikonlopun päivä. Heräsin aamulla ennen kahdeksaa. Keitin kahvia hiljaisessa keittiössä. Hain puita ja lämmitin takkaa. Pakkasta on 30 astetta. Villasukat pyörivät jaloissa s

R
Lifestyle·

Huomenia!

Klo 06:31--> Plääh, perjantai. Tylsää. Kohta on taas viikko mennyt ohi. Pakkasta on -19,6ºC. Onneksi lauhtuu ja lumisateet saapuvat. Ehkä. Ne kun ovat viime aikoina ohittaneet meidät.Illalla alkoi niin väsyttää, että menin ajoissa nukkumaan. En jaksanut edes t

Lifestyle·

Oodi talvelle

Tässä talvessa on ollut paljon kauniita yksityiskohtia, kirkasta auringonpaistetta, timantteja hangilla, kovia pakkasia, sopivasti lunta ja hyvä pito jalkojen alla. En siis valita. Ei Mieskään. Kylillä riittää valittajia ilman meitäkin, kun aina on vääränlaine

K
Koti·

Kakluuni hajosi

Tammi- ja helmikuu ovat olleet hyvin kylmiä, öisin alle 20 astetta. Talo on jäähtynyt etenkin öisin lähelle 10 astetta ja kakluuni on ollut päällä joka päivä. ja sitten se tapahtui, yläluukku hajosi. Tulet olivat jo päällä ja kakluuni paloi kuin hornan kattila

R
Puutarha·

Pakkasta pukkaa

Aurinkoista pakkaspäivää! Herätessä oli -19,1ºC, mutta auringonnousu olikin sitten kaunis. Nyt se tuolla möllöttää sivuikkunasta sisään ja valaisee kukkiani.Kastelureissu tuotti sen tuloksen, että viisi viirivehkaa kukkii. Samoin yksi rönsylilja, se keltainen

Puutarha·

Nyhjään tyhjästä

Tänä talvena saamme kaikki perinteisen talven elementit. Pakkasta on ollut reilusti ja pitkään. Lunta ei ole kovin paljon, mutta viikonlopuksi sitä luvattiin lisää. Ennusteet menivätkin sitten erehdyksen puolelle ja meteorologit vaihtoivat lumimyräkän kireisii

Lifestyle·

Taavetissa

Hyvää huomenta television äärestä. On varhainen maanantaiaamu. Pakkasta kaksitoista astetta Luumäen Taavetissa. Katsoimme juuri päättyneen Super Bowl -ottelun, joka pelattiin San Fransiscossa, Yhdysvaltain länsirannikolla, New England Patriots vastaan Seattle

Luonto·

Helkähtelevä helmikuu

Helmikuun paukkuvat pakkaset ovat sananmukaisesti koetelleet Villa Iiriksen helmoja ja meidän asukkaiden hermoja. Ikkunan paukahdus yhtenäkin aamuna kuulosti miltei räsähdykseltä. Saunan jämähtänyt vesihana suli kuin taiottuna ja voi kuinka saunan lauteilla ol

Puutarha·

Jäätävä kylmyys

Kun ulkolämpömittari oli jämähtänyt miinus 24:n asteen tienoille, tajusin, että olisi otollinen aika kokeilla jääkoristeiden tekemistä. Olin ostanut neilikoita ja saanut kuljetettua ne paleltumatta mökille. Muutama oksa oli taittunut. Niitä ja viimeisiä kukkia

Matkailu·

Lämpö

Kun herää muutaman tunnin unien jälkeen ja toteaa lämpötilan heiluvan jälleen -20 asteen pahemmalla puolella, niin ihan hieman alkaa olla puolivalmiina lähtöön. Onneksi poika tuli yöksi ja kuskasi meidät kukonpierun aikaan, kuten puoliso kellonaikaa kuvaa, ken

Luonto·

Pakkaspäivien elämyksiä

Kylläpä näitä pakkaspäiviä riittää. Aamuisin mittari ylittää reippaasti -20℃ asteen, eikä päivätkään kovin paljon noista lukemista lämpene. Pakkasia on ollut aiemminkin, mutta moneen vuoteen ei täällä etelässä ole ollut näin pitkää pakkasjaksoa. Varaava takka

Lifestyle·

Memories from January

Hyvää alkanutta helmikuuta! Näin kuukauden ensimmäisessa postauksessa palaamme vielä hetkeksi menneeseen eli tammikuuhun. Kuukauteen mahtui taas paljon kaikenlaista ja erityisesti kuvattavaa. Ihanaa kun on ollut kunnon talvi ja pakkasta on ollut paljon, mutta