Hirnakan torppa

hirnakka.blogspot.fi

Paluumuuttajan elämää maaseudulla; elämää, ei sen vähempää.

280
Postausta
2018
Vuodesta
Lifestyle·

Aina sattuu kun tapahtuu

Muutamaan otteeseen kesän tiimellyksessä olen pohtinut miten purkaisin tämän kesän tänne blogiin, enkä ole vieläkään sitä keksinyt.Listaus olisi helpoin -ja tylsin tapa. Kesä on ollut tähän saakka vähintään vaiherikas eikä kaikkia käänteitä saa millään tikiste

Kevät karkasi kesäkuuksi

Kesäkuu on kanojen vapautuskuukausi ja se on aina ilon ja onnen päivä. Heti kuun alussa kannoin pölyiset ja talven nuhjaannuttamat kanat illan kähmyssä ulkotarhaan. Aikansa ne siristelivät silmiään ja pakkautuivat seinän viereen kunnes ensimmäinen heittäytyi k

Kevättä kaikkialla

Vaahterakin kukkiiSuomi on pitkä maa. Etelässä tuomi taitaa olla jo kukkinut ja pohjoisemmassa vielä lumikinoksia potkitaan. Meillä eletään nyt kiivaan kasvun ja luonnon uudelleen värittymisen aikaa, koivuissa on hennon vaalea viherrys, aluskasvillisuus vielä

Äitienpäivänä

Toivotan kaikille äideille, äidiksi tuleville, äitinä olleille ja kaikille joilla on ollut äiti, oikein omannäköistä äitienpäivää. Ja jos ei mikään edellä luetelluista osu omalle kohdalle, oikein mukavaa toukokuista sunnuntaita. Iloisia asioita päivääsi, missä

Koti·

Joskus jotain valmistakin

Vuosien varrella Torpan mäellä on värkkäilty niin talossa kuin puutarhassakin. Talo on nyt kutakuinkin kaikilta pinnoilta läpikäyty ja päivitetty viimeistä pikkuvessaa ja lämminvesivaraajaa myöten. Viime kesänä talo sai uuden ulkomaalin ja yläkerran ikkunat uu

Huhuu, onks täällä ketään?

Sain taannoin sähköpostia eräältä graduntekijältä joka kyseli suostumustani lainata blogin tekstejä tutkielmaansa. Jaa että blogi, mikä blogi?? Hetken yövuorokoomaisia aivojani heräteltyäni muistin vanhan kunnon Hirnakan torpan ja pitihän se tulla kurkkaamaan.

Hikinen helmikuu

Ennätysluminen talvi alkaa jo vaatia veronsa. Motivaatio meni jo, nyt vain sinnitellään ja pidetään silmällä kalenteria, kuukaudet vaihtuvat kaikesta lumentulosta huolimatta ja talvi on vain yksi vuodenaika, eikös niin? Toukokuussa pitäisi luonnonlakien mukaan

Vaihtui vuosi

Kyllä vaan, täällä olen.Hiljaiselolle on vallan pätevä selitys ja sehän on tämä elämänvaihe josta ei tekeminen lopu. Opinnot ovat juuri nyt tosi vaativassa vaiheessa, pakollisten opintojen kursseja on päällä monta samanaikaisesti harjoittelujen kanssa ja kaike

Vapaapäivänä vesisateessa

Dahlia 'Starwars'Syyskuun puoliväli lähestyy ja sää on täysin mielenmyötäinen, harmaa ja sateinen. Hieman apea olo heti herättyä ja tajuttua kuinka tauoton sade lotisee avoimen ikkunan takana. Kuitenkin vapaapäivä eikä kiire minnekään ja tupakin mukavan lämmin

Syksy, anna armoa !

Ihana aurinkoinen ja lämmin kesä loppui kuin seinään, ainakin täällä syvällä idässä. Kolmas vuodenaika, syksy vyöryy päälle säälimättä. Eihän syksyssä (eikä missään muussakaan vuodenajassa) varsinaisesti mitään vikaa ole -jos aurinko vain paistaa. Valitettavas

Kerran kuussa

Puujalka otsikon aasinsillalla kopisten ryhdyn laatimaan kesätervehdystä Hirnakan Torpan päiväkirjojen lukijoille. Pitkä ja kuuma kesä on kulunut tänä vuonna kesätöissä -ja ihan vaan pihalla. Välillä on kyllä minunkin pitänyt käydä jäähdyttelemässä Torpan ilma

Onnen maa

Helteisen kuuma pikkukesä hehkui unikonpunaisena. Minäkin, joka marmatan kaikissa käänteissä kylmyyttä ja pilvisyyttä, tervehdin iloisena harvakseltaan saatuja sadekuuroja ja tulossa olevia muutamia viileämpiä päiviä. Saadut sateet ovat tuoneet hieman helpotus

Kesäkuuta laukan tahtiin

Lomaviikollani kesäkuun alussa nipistelin itseni 'onko tämä edes totta' -mustelmille kaiken sen kauneuden äärellä jonka keskellä saan elää. Mihin tahansa katseensa käänsi näkyi kukkia. Ja rikkaruohoja. Ja leikkaamatonta nurmikkoa ja tekemätöntä työtä. Keskityi

Lomalla viimeinkin...

... voin ottaa iisimmin, niin sitä eräässä laulussa sanotaan.Kouluhommien osalta voikin ottaa iisimmin, opintopisteitä ropisee laariin kivaa tahtia ja tämän hetken saldo on 59/210. Muutama kurssi on vielä arvioimatta ja kunhan kaikki suoritukset tältä keväältä

Mitä tapahtui?

Lumisateesta heittämällä hellepäiviin, sellainen toukokuu tänä vuonna.Eipä siinä mitään, minulle kelpaa sekä lämpö, että aina vaan lisääntyvä valo. Jokainen aurinkoinen päivä täällä Suomen muotoisen pilven alla on ylimääräinen lahja, bonus jonka tuntee ansainn

Kiitos päivästä

Huomaan otsikoineeni yhtä vaille kaikki huhtikuun päiväkirjamerkinnät !-huutomerkillä. Sen kummemmin huutamatta kysyn vaan, että kuka tämän vuotisen huhtikuun pihisti? Minusta tuntuu, etten saanut mokomasta oikein kunnolla otettakaan kun se jo on lipeämäisillä

Kuvia huhtikuulta

Huhtikuu on hurjan nopeiden muutosten kuukausi, aina ja poikkeuksetta. Se riehuu, tempoilee ja oikuttelee. Toukokuussa jo vähän rauhoittuu ja kevät etenee hieman maltillisemmin, mutta edelleen hyvin määrätietoisesti.Maisema näyttää päivä päivältä erilaiselta,

On siis kevät !

Kun maa oli sulavasta lumesta litisevän märkä, Felix laajensi reviiriään ylös.Keltainen salama kipaisee hyvin syöneen sisäkissan sulavuudella salavan rosoista runkoa pitkin korkeuksiin ja kikkailee siellä ihan vaan huvikseen. Harakka saa istua muutaman metrin

Homma etenee !

Pientä rajaa, joku roti, väisty talvi ! Näinhän sitä on manattu helmikuusta asti.Kuvista sen näkee: kyllä väistyy ja kyllä poistuu, lumi tontilta. Tuo vinkeä raja on ihan luonnon omaa aikaansaannosta Torpan eteläseinustalta. Lumi pakenee ja haihtuu aivan pian,

Voihan ettien että !

Keltanokka risukasallaPääsiäisviikolla tulivat rastaat, tuttu räksätys kuului eräänä aamuna saskatoonpensaikoista. Muutaman päivän päästä kuulinkin tuttua ja niin tervetullutta livertelyä lähdenotkon koivikosta, mustarastashan se siellä tutussa laulupuussaan l

Huhtikuu on täällä taas !

Huhtikuu alkoi aurinkoisesti ja heti aamusta mittari oli plussalla. Piha oli vielä seitsemän aikaan kohmeessa pakkasyön jäljiltä ja spanielit selvisivät aamutoimistaan kuivin tassuin. Ne reppanat viettävätkin näinä viikkoina runsaasti aikaa takaeteisessä tassu

Palmusunnuntaina

Palmusunnuntai ja koko pääsiäinen pääsi pikkuisen yllättämään. Syytän vallitsevaa tautitilannetta, jälleen kerran. Aiempina vuosina pääsiäistä on suunniteltu heti hiihtolomien loputtua ja vieraita on riittänyt sekä meille että mummolan puolelle. Nyt kukaan ei

Sykkyröitä

Kevät näyttäisi edistyvän, joskin kyllä sen näkeminen hitusen levottomampaa mielikuvitusta vaatii. Ikkunasta näkyy valkoisia kinoksia ja paljasta maisemaa. Purkua odottava leikkimökki irvistää kinosten keskeltä kuin ruma punainen torahammas. Viime vuonna istut