Pieni pirttinen

pienipirttinen.blogspot.com

Minulla on viisi nukketaloa, joihin valmistan miniatyyritavaroita. Sisustan ja rakennan myös valmiilla tavaroilla.

37
Postausta
2021
Vuodesta

Ihan oma kirkko

Sain Isännältä lahjaksi ihan oman kirkon. Tosin kirkko oli hyvin litteässä muodossa useana levynä. Niinhän se tietysti oli itse ihan koottava. Kyllä siihen saikin menemään aikaa. Tuli siitä kyllä ihan hieno.Pieneen tilaan oli saatu todella paljon kaikenlaista

Koti·

Uncle Sam

On tullut aika esitellä Samuel Gibson, Mairelta perintönä siirtyneen puutarhurin majan asukas, joka on päättänyt jäädä myös Annan avuksi. Menkäämme siis tervehtimään häntä! Ikkunasta ei oikein muuta vielä näy, kuin kukkapurkki ja takana oleva hella. Yritetään

Koti·

Koottava minikirjasto

Sain Isännältä joululahjaksi koottavan kirjaston. Paketti oli aika hurjan näköinen, mutta sisältö oli hyvässä kunnossa. Oli varmaan postissa kohdeltu vähän huonosti. Viime viikolla päätin vihdoin koota sen. Paketissa oli hyvät monisivuiset kuvalliset ohjeet ko

Koti·

Isontalon talokatsaus

Käydäänpä katsomassa, mitä Isoontaloon kuuluu nykyään. Aloitamme ylhäältä vasemmalta, jossa on makuuhuone. Suurin puute makuuhuoneessa on verhojen puuttuminen. Muuten huone alkaa olla hyvällä mallilla. Sivukomerossa näkyy olevan suuri määrä jouluun liittyvää t

Annan talon nukkekoti

Löysin Annan taloon sopivan nukkekodin, joka on hyvin lähelle samanlainen kuin isompi versionsa. Tässäkin on kolme ikkunaa ylhäällä ja kaksi alhaalla. Samanlaiset kattolyhdytkin ovat. Tosin tässä miniversiossa lyhdyt ovat vähän hassusti vinossa. Alkuperäisessä

Koti·

Annan talon keittiö

remontti alkoi maalaamisella. Väri on perinteinen vaaleankeltainen. Maali olikin aika valuvaa ja sitä piti laittaa useampi kerros, että puinen pinta peittyi. Lattiaremontin jälkeen jäi tekemättä lattialistat, mutta terassin oven ympärille sellaiset ilmestyivät

Koti·

Annan talon ikkunat

Annan talossa olivat kyllä ikkunat paikoillaan, mutta laseja niissä ei ollut. Niinpä sellaiset piti saada aukkoihin. Aukot eivät olleet keskenään aivan samankokoisia, mutta tarkalla mittaamisella saimme tehtyä oikeankokoiset kuhunkin ikkuna-aukkoon. Materiaali

Vähän ulkokalusteita

Terassilla on jo grilli odottamassa sopivaa grillaushetkeä. Saattaa olla, että tuohon tulee vielä joku ritilikkö sulkemaan näkymää takapihalle. Pieniä pätkiä on jäljellä vielä kaiteestakin, joka sopisi ehkä tuohon reunaan. Terassi ei ole kovin suuri syvyydeltä

Koti·

Parvekelaudat ja kaiteet

Annan talon parveke on ollut aivan alkutekijöissään, mutta nyt oli aika tarttua toimeen ja muuttaa tavallinen vanerilevy parvekkeen lattiaksi. Ensin tein pienet lautaurat sentin välein. Urat eivät ole kovin syvät, mutta antavat vähän kolmiulotteisuutta. Maalas

Hellan reelinki

Puutarhurin mökin hella tarvitsi selvästi reelingin. Missä muualla saisi kätevästi kuivattua sateessa kastuneet vaatteet ja työhanskat, sukista puhumattakaan? Reelinki on paksua hapettunutta kuparilankaa, joka on kiinnitetty verhovaijerin silmukkaruuveilla hel

Koti·

Sokkelit ja sivuovet

Annan talon aukeava julkisivu alkoi pikkuhiljaa ärsyttää. Talo on 60 cm leveä ja seinä avautuu koko leveydeltään. Sujuvampaan avautumiseen sopi paremmin pieni sokkeli, jonka avulla seinä pääsee aukeamaan ottamatta kiinni pöydän pintaan tai pöytäliinaan. Sokkel

Koti·

Naulakoita

Sekä Annan että Samuelin taloon tarvittiin naulakko. Annan taloon tarvittiin naulakko pyyhkeille ja muille kylpyhuonetarvikkeille, ja Samuelille tarvittiin eteisnaulakko ulko-oven viereen. Kokeilin ensin porata itse reikiä suoraan riviin ihan silmämääräisesti,

Tikkipeitto

Puutarhuri Samuel Gibsonin (Garden Sam) peti ei ollu vielä läheskään valmis. Siispä hänelle piti tehdä kunnollinen peitto. Löysin kankaaksi kiiltävää ja kahta väriä hohtavaa satiinia. Ajattelin tehdä enemmän tikkauksia, mutta huomasin niiden jäykistävän peitto

Koti·

Terassin kivilaatat

Annan talon terassi on nyt tekeillä. Halusin alas kivilaattaa ja yläparvekkeelle lautalattian. Alakertaan tulee grilli ja ruokailutila, yläkerta taas on varattu auringonpalvontaan. Arvelin, että helpoin on tehdä itsekuivuvasta askartelusavesta. Kaulitsin ohuen

Koti·

Annan perintötalo

Joskus talon teemaa joutuu miettimään hetkisen. Niin kävi siirtomaa-ajan talon kanssa. Kun sen tiluksilla sijaitseva puutarhurin mökki löytyi, alkoi tarina seljetä.Kaikki alkoi siitä, kun yhtenä päivänä Anna sai postia Amerikasta. Hänen Maire-tätinsä (joka oik

Puutarhurin mökki

Näin muutama kuukausi sitten valmiin pienen talon torissa ja totesin, että haluan sen. Tämä mökki on selvästi sen siirtomaa-ajan talon pihapiiristä. Aikoinaan siinä on asunut orjia, mutta orjuuden päättymisen jälkeen se on ollut puutarhurin mökki yli sadan vuo

Koti·

Tuliaisia Tampereelta

Huomasin eilen, että Tampereella olisi nukkekotimarkkinat. Koska edellisestä käynnistä oli aikaa jo yhdeksän vuotta, oli ihan hyvä aika mennä katsomaan, mitä kivaa löytyisi. Kun samalle matkalle saimme toisenkin hankintapaikan isompiin tuotteisiin, oli ihan hy

Koti·

Lautalattiat

Muistin, että meillä on jossain varastossa kaihtimia, joista voisi saada lattialautoja. Väri oli sininen, mutta saisi sen varmaan häivytettyä hiomalla ja maalaamalla. Näiden lautojen liimaaminen olikin hankalaa, sillä painoja olisi pitänyt olla kaikkialla tasa

Koti·

Sauna

Suomalainenhan aloittaa rakennusprojektin saunasta. Niin tapahtui amerikkalaistalossakin. Alakerran kapea huone oli siihen juuri sopivan kokoinen. Siihen mahtuu hyvin sauna ja kylpyhuone. Lattia on vaaleanbeigeä laattaa (valmisarkista), saunan seinät vaakapane

Koti·

Uusi vuosi, uusi talo

No, kun halvalla sai. :) Ei kai siinä muuta selitystä tarvita. Uusi talo tuli jo syksyllä tänne, mutta se pääsi käsittelyyn vasta nyt. Valitettavasti alkutilanteesta ei ole kuvia, sillä purku alkoi heti suurella voimalla. Ensimmäisenä lähti etuterassi parvekke

Koti·

Päivää Pirttisestä!

Marraskuisen harmaa päivä on on iltapäivässä, eikä valoa ole tähän aikaan vuodesta. Mutta Pirttisessä tuikkii lyhty kuistilla ja ovikin on kutsuvasti auki. Ehkä katsomme vähän tarkemmin. Ulkolyhty on paikoillaan telineessään. Ehkä illan pimetessä enemmän, on a

Koti·

Ostoksia

Miniatyyrimaailma on ollut tauolla, sillä pienten kissojen kanssa on vähän hankala harrastaa. Mokomat luulevat arvotavaraa tavalliseksi leluksi, jolla voi leikkiä. Mutta nyt tilanne on rauhoittunut, ja taas voi alkaa järjestellä tavaroita. Kävimme Forssassa os

Koti·

Isontalon remonttia

Isontalon remontti on edennyt hyvin. Teemme pienen kierroksen talossa nähdäksemme, mitä siellä on tapahtunut. Ensimmäisenä aloitamme yläkerran makuuhuoneesta. Seinissä on sinisävyinen tapetti. Lattialistat puuttuvat vielä. Myös verhot ovat vielä hankintalistal