#perinne

Henkisyys·

Kaksoset19°

Päivän Saabinen symboli#79 on Muinaistietoa sisältävä vanha kirja: Tämä symboli muistuttaa siitä, että menneisyys sisältää arvokasta viisautta nykyhetken tueksi. Kaikki kokemukset jättävät jäljen, ja aiemmin opittu voi nyt auttaa löytämään ratkaisun, suunnan t

P
Kulttuuri·

Suvivirsi

Tämä keväinen laulu herätti paljon keskustelua pari viikkoa sitten. TikTokissa oli jopa haaste julkaista suvivirsi omalla kanavalla. Kun näin muiden tekemiä videoita, kävin samana iltana ottamassa muutamia kuvia kukkivasta omenapuustamme. Sitten TikTokin muokk

Ruoka·

Herkkunyytit ja nostalgiaa

Nämä herkkunyytit ovat niin hyviä! Ja nopeita valmistaa. Vaihtelua näihin saa täytteittä. Tällä kerralla käytin vaniljakreemin kanssa Valion kinuskikreemiä. Tein vaniljakreemin jauheesta . Mitä herkkua olivatkaan! Ja sitten nostalgiaa. Kaappeja siivotessa löys

Marttalaulun taikaa

Helatorstaina oli kaksikielinen messu klo 10 kirkossa, jota pääsin toimittamaan. Mukana olivat Martat, jotka myös messun jälkeen tarjosivat kirkkokahvit seurakuntakodillla. Kirkkokahveilla lauloimme Marttalaulun sekä suvivirren. Ja tuomet kukkivat.Vielä yllätt

O
Kulttuuri·

Sillanpään marssilaulu

Kotikontujen tienoita tervehtien tämä laulumme kaikukoon, yli peltojen, vetten ja tunturien aina Hangosta Petsamoon.:Sama kaiku on askelten, kyllä vaistomme tuntee sen, kuinka kumpujen kätköistä, mullasta maan isät katsovat poikiaan.: Sinä tiedäthän veikko mun

Sananparsia eri vuodenajoista

Kevä* Alatornio Syysjää kieltää ja kevätjää käskee. Syysjää kieltää ja kevätjää käskee. (Alatornio, H. Keränen, 1933) Syö syö syksylä tapethan ja kyvväilä keuhkot keitethän. Syö, syö, syksyllä tapetaan ja keväillä keuhkot keitetään. (Alatornio, A. Niemi, 1933)

Kokkokuvia

Eilen alkuillasta käytiin kahdella kokolla,  Mäyränperän ja Honkamajan kokoilla. Paljon oli porukoita liikkeellä kummassakin paikassa. Muitakin ilmoitettuja isompia kokkoja olis ollu tarjolla, mutta päädyttiin käymään vain näila kahdella. Monia omia kokkoja nä

Lifestyle·

Palmusunnuntaina

Mikä ihana päivä meillä onkaan takana!Leona ja naapurin tyttö olivat tänään ensimmäistä kertaa virpomassa yhdessä, ja miten suloisia nämä pikku noidat olivat!Leona kävi jo välillä vaihtamassa vaatteita ja sen jälkeen kun oltiin naapurit kierretty, lähdettiin m

P

Virvon, varvon...

Tänään on Palmusunnuntai. Sitä varten laitoin eteisen penkille karkki kattauksen. Seitsemän virtoja porukkaa saa palkkansa. No, ei tullut seitsemää. Tuli kuusi. Keräilen syksyn ja joulun jälkeen karkkeja palkaksi. Totuuden nimissä on sanottava, että karkit ova

Lifestyle·

Jotain pysyvää

Pidettiin juhla. Paikalla kahdeksan henkilöä, joista nuorin täytti 40. Samalla olisimme voineet juhlia seurueen vanhinta, joka täyttää kohta 80. Päätimme kuitenkin, että molemmat saavat oman juhlansa. Rationaalinen tehokkuusajattelu ja sujuva organisaatio ei o

Koti·

Maaliskuun parhautta

Kevääseen kallistuvien päivien parhautta minulle on se,kun saan viedä pyykit ulos kuivamaan.Lumihangille ja auringon paisteeseen kirkastumaan,tuuleen liplattamaan ja keräämään sitä muistojen ihanaa ulkoilman tuoksua,joka tarttuu pyykkiin. Tämä on niin ihana ni

Lifestyle·

Ottamuksia 160

Ennen vanhaan maalla oli tapana laittaa luuta oven merkiksi, ettei olla kotona. Tuosta vanhan kirkon ovesta voisi nyt päätellä, että kotona ollaan! Opastukset ilmeisesti onnistuvat talvikaudellakin, kunhan sopii asiasta vähintään kahta viikkoa aikaisemmin. Jk.

Metsän kutsu -sukat

Näiden yhteisneulonta meni minulta ohi. Huomasin jälkeenpäin nämä Metsän kutsu -sukat ja ihastuin malliin, joten tein ne ystävälleni. Hän oli jakanut kuvia polttopuiden teosta, joten sukat sopivat hyvin jatkossa metsähommiin. Kyseessä on Niina Laitisen ohje, j

Lifestyle·

Aivan ihanaa on ollut...

Viikko sitten vanhin poikani tuli tänne meille koiransa kanssa käymään. Hänen kanssa on viikon aikana tullut paljon keskusteltua ja myös "taiteiluakin" olemme päässeet yhdessä tekemään! Viikko on ollut aivan ihana.....ja ennenkuin poikani lähti tänä aamuna, sa

Lifestyle·

Talven odotettu herkkuaika!

Talven perinneLaskiainen ja mikään ei viritä tunnelmaa paremmin kuin keittiössä leijuva vastaleivotun pullan tuoksu. Laskiainen on oiva muistutus siitä, että talven keskelläkin on syytä juhlaan ennen pääsiäistä. Tällä kertaa väliin kermavaahtoa hillolla. Mikä

Henkisyys·

Vesimies27°

Päivän Saabinen symboli#327 on Antiikkinen keramiikkamaljakko täynnä orvokkeja:AnkkuroituminenTämä symboli viittaa ihmisen tarpeeseen saada elämäänsä juuret ja turvallisuutta sekä niihin asioihin, jotka edustavat vakautta ja pysyvyyttä. Muinaisen savikulhon ku