Grillikausi käyntiin jo maaliskuussa
Grillikausi käyntiin jo maaliskuussa tänä vuonna. Viikkoon on kuulunut myös paljon ulkoilua ja ilmalämpöpumpun asennus. Viime kesän jälkeen päätettiin, että lämpenevän ilmaston myötä meidän asuntoon...
Suosittu aihe kategoriassa Koti.
Grillikausi käyntiin jo maaliskuussa tänä vuonna. Viikkoon on kuulunut myös paljon ulkoilua ja ilmalämpöpumpun asennus. Viime kesän jälkeen päätettiin, että lämpenevän ilmaston myötä meidän asuntoon...

Siitä on melkein kuukausi, kun viimeksi kerroin kuulumisia siirtolapuutarhapalstaltani. Sinä aikana talvi on vaihtunut varhaiskevääksi, lumet ovat sulaneet ja ensimmäiset vihreät piipat kohonneet toiveikkaina mustasta mullasta. Vietin maanantaina mökillä useit

Huomasin heti avatessani oven Villa Palasen lasikuistilta tupaan, että jokin on vialla. Vesiämpärit olivat jäässä. Murattien vihreys oli tavallista tummempaa ja ruukunaluslautaselle jäänyt kasteluvesi oli myöskin jäässä. Katsoin lämpömittaria: 8 astetta, sehän

Voi huokaus, etten paremmin sano! Kun aamulla mittari näyttää ulos noin ja sisälle vielä ikävämmin, niin arvatkaapa missä mieluiten olisi? Työmaalla. Siellä sentään on normisisälämpötila, mitä torpassa ei todellakaan ole tänä talvena juurikaan näkynyt. Ainahan

Hain viime viikolla tilauksen "jatkokäsi" ja purkin/korkin avaaja. Siis tuo "jatkokäsi" on tällä hetkellä toiseen tehtävään, toki lattialta poimimiseenkin ehkä, jos selkä taasen pahoittaa mieltää, mutta nyt enempi siis toimii toiseen suuntaan, eli ylöspäin.Mul

Pönttöuunin, puuhellan ja pattereiden lisäksi lämpöä (ja kesällä viilennystä) tuo ilmalämpöpumppu. Pumpun alla maisemataulu kotisaarelta.Aparte de la chimenea, horno de leña y calefactores la máquina de aire mantiene la casa caliente (y fresco en verano). Por

Otin testiin uudehkon Synergi -palvelun, jota voi ohjata omalla älypuhelimella. Palvelun idea yksinkertainen – kodin lämmitystä, ilmastointia, aurinkosähkön tuotantoa ja auton latausta voi ohjailla yhdellä sovelluksella, samalla optimoiden sähkönkäyttöä ja säh

Puin kotimme ilmalämpöpumpun harmaaseen syysasuun. Vaihdettavan kangasverhoilun myötä valkoisesta pumpusta tuli tyylikäs sisustuselementti – helposti ja ilman työkaluja. Meille asennettiin kesän alussa viilentävä ilmalämpöpumppu. En […] Read More The post Ilma

Jos käytät ilmalämpöpumppua viilennykseen vain kesällä, syksyllä on hyvä hetki puhdistaa suodattimet ennen talvitaukoa. Homma on helpommin tehty kuin ehkä arvaatkaan. Itse käytin ryhtymiseen ja […] Read More The post 10 minuutin puhdistusvinkki: näin huollat i

Olohuoneessa on laitettu päälle ilmalämpöpumppu, minkä vuoksi Kassisen täti on joutunut muuttamaan makuuhuoneen kiipeilypuuhun. Hän ei arvosta moista keinotekoista tuulta. Bonuskuvassa Seppo Johannes vaatekaappitarkastuksella.

Me täällä pohjoisimmassa osassa Suomea olemme saaneet kokea taas tänäkin kesänä läkähdyttävän hellejakson, joka kesti yli kolme viikkoa. Mittari näytti useana päivänä lähemmäs +30 C asteteen lämpötilaa ja se on viileään ilmanalaan tottuneen pohjolan asukkaalle

TÄMÄHÄN ON AIVAN JUHLAN AIKA!Oletko samaa mieltä helteistä? Pidän kesästä, mutta tähän ruotoon liika helle on jo liikaa. Voin kertoa kuukauden ajan olen nukkunut aivan "koiran unta" alakerran vierashuoneessa. Alakerran ilmalämpöpumppu viilentää. Mutta yläkerra

Kassisen täti on syönyt huonosti ja ollut muutenkin tavallista flegmaattisempi. Henkilökunta piti häntä nyt koemielessä vangittuna sisälle ilmalämpöpumpun alle ja kas, ruoka alkoi maistua paremmin ja virtaakin vähän löytyi.Älä nyt yhtään nyrpistele täti. Mukav

Viime kesän helteinä läähätin yöt x-asennossa, pää sängyn jalkopäässä, jotta saisin edes pienen tuulenhenkäyksen avoimesta ikkunasta. Ei se paljoa auttanut, sillä lämpimillä keleillä rintamamiestalomme painovoimainen ilmanvaihto tuppaa pysähtymään ja ilma leij

Kesähelteillä on ihanaa napsauttaa viilentävä ilmalämpöpumppu päälle ja nauttia miellyttävän viileästä kodista tai kesämökistä. Mutta kuinka paljon viilentävä laite syö sähköä ja miten kulutusta voi […] Read More The post Koti viileäksi helteellä – paljonko il

Koetin välttää viimeiseen asti sitä, että viilentävä ilmalämpöpumppu tulisi kodissamme olohuoneeseen. Nyt laite kuitenkin on keskeisellä paikalla olohuoneen seinällä, […] Read More The post Voiko viilentävä ilmalämpöpumppu sopia sisustukseen? first appeared on

Kuistipäädyn jälkeen oli eteläpäädyn vuoro. Ensimmäisen maalikerroksen jäljiltä tulos oli vielä kirjava. Myös tähän päätyyn tuli koriste, pieni ja melko huomaamaton, mutta kyllä se antaa ilmettä juuri sopivasti. Toisen kerroksen raja menee ylhäällä vasemmalla

Kassisen täti nukkuu hyvin usein keskellä olohuonetta tämän pahvilaatikon päällä. Kaipa siitä on hyvä näkyvyys kaikkialle, ilmalämpöpumppu tuulee lämmintä ja lisäksi henkilökunta ihastelee aina ohikävellessään.Hän elää parasta elämäänsä.

- Tällekö? - Kiitos kysymästä: Hyvää kuuluu. Kehrää kuin kissa ja hyrisee kuni hyttynen hämärän renki, vastaisi Larin-Kyöstikin.Kulutus vakiintunut 12 000 kWh paikkeille entisen 20 000 sijasta.Todistakoon tilasto:VUOSIKULUTUS 2024 11971 kWh(2023 11059 kWh)(202

Jaa-a! On taas tullut talvi ja kylmät kelit. Meillä on ollut vuosikausia haasteena, miten saada pirttikahvila nopeasti ja vaivattomasti lämpimäksi. Jotkut ehdottavat uunin muuraamista, mutta kivijalka on niin pieni, ettei tupaan mahdu kokonaista uunia. Ja sell

Puutalossa on siirrytty pörssisähköön. Riskialtista, sanovat jotkut. Entäs sitten, sanon minä. Nyt täällä sitten tuijotellaan sähkön hintaa ja pyöritetään pesukonetta yön tunteina.Ensimmäisenä pörssisähköviikkona hinta huiteli pilvissä. Täytyy myöntää, että na

Kahden ja puolen viikon jälkeen täti palasi nukkumaan olohuoneeseen. Aika pitkään hän jaksoi kantaa kaunaa ilmalämpöpumppua kohtaan!

Mökin lämmitys talvikaudella Mökkimme on 70-luvulla rakennettu ja sen eristys on aikakaudelleen tyypillinen. Lisäksi mökin suuri ikkunapinta-ala tekevät sen, että talvikuukausina lämmityslaitteistolta vaaditaan paljon. Lämmönlähteinä ovat tähän asti toimineet

Kivimäessä tehtiin valtava myönnytys nykyajalle. Pitkään harkittuamme tulimme siihen tulokseen, että ilmalämpöpumppu olisi tarpeellinen investointi kylmien talvien varalle. Aikoinaan mietimme kiinteitä sähköpattereita huoneisiin, mutta siihen saakka emme ole v

Tänään oli kuulemma syksyn viimeinen lämpöiseltä tuntunut päivä. Oli täällä Savonlinnassakin ihan mukavat 17 astetta mittarissa, että en valita. Kyllä tämä sateisen syksyn voittaa mennen tullen. Huomenna sitten pitäisikin olla vain kymmenisen astetta koko päiv

Täällä taas! Kesä vetelee viimeisiään ja hyvä niin, sanon minä. Toukokuusta asti ollaan saatu hikoilla ja nytkin on luvattu vain pari viileämpää päivää ja sitten lämpötilan on ennustettu nousevan taas lähelle hellelukemia. Ei ole tämä Suomen kesä ollut yhtään
Tuli ajankohtaiseksi alkaa uutta ilmalämpöpumppua etsimään, kun lopputalvesta maaliskuun tietämillä vanha Sanyon ilmalämpöpumppu sanoi yhteistyö- ja avunantosopimuksen irti yksipuolisesti. Vanhan pumpun valmistusaika oli 01/2005 ja …

Pidemmittä puheitta otetaan härkää sarvista. Häkkinen -sukunimi muuten tulee muinaiskarjalan härkää tarkoittavasta substantiivista jollette sitä aiemmin tienneet. Isäni sukuhan on venäläis-karjalaista. Ei kovin suosiollisesta ilmansuunnasta nykyisen maailmanti
Pörssisähkökautemme alkoi hurjilla luvuilla, 235,10 euroa kWh alkuviikosta. Muutenkin pakkanen kävi -27 asteessa ja melkein meinasi tulla vilu. Sähköistä vaihe 1 tipahti alas kun laitoimme uunin päälle.Sormet ja varpaat jäässä etsimme sopivia tikkaita ja lopul

Ilmalämpöpumppu hyytyy, kaikki patterit eivät toimi, aamulla alakerrassa on 16 astetta lämmintä. Talon puuseinät naksahtelevat pakkasessa, ikkunan sisäpinnan alareunaan on tiivistynyt kosteutta pyykin kuivatuksen takia, ja se on jäätynyt lasin sisäpuolen ja ve